Praktické otázky o životnom poistení. Čo musíte vedieť pred podpisom zmluvy?

Zdravie

Životné poistenie nenahradí zdravie človeku ani človeka samotného. No je akýsi tlmič následných problémov, ktoré vzniknú v krízových situáciách. Peniaze sú v našom svete stále veľmi dôležité a keď sa vyskytnú tragické udalosti, často o to viac. Preto má životné poistenie stále svoje miesto.

Nepotrebujete poistenie? Práve vtedy si ho uzatvorte!

Hovorí sa, že peniaze nie sú všetko ! Súhlasím, ale skúste ich nemať v čase keď ich nedokážete zarábať, lebo už nemôžete. V prípade, že nemáte nejakú dobrú dušu v okolí, tak máte problém. A dobrá duša obvykle tiež nemá bezodné vrecká. Životné poistenie si treba uzatvárať práve vtedy, keď ho nepotrebujete, lebo keď ho budete potrebovať, bude pravdepodobne už neskoro. Odpoveď na to, či ho potrebujete nájdete sami, keď si zmapujete rôzne životné situácie, ktoré môžu nastať a hlavne keď si zrátate aké máte náklady na život a koľko z nich zostane na vašich pleciach v prípade nepredvídaného problému /choroba, úraz, strata príjmu živiteľa rodiny, nebodaj oboch.

Oplatí sa ešte sporiť prostredníctvom životného poistenia?

V minulosti to bolo zvykom, dnes poviem, že skôr nie. Poistenie sa vracia k tomu, na čo bolo určené, teda ku krytiu rizika. Preto je dôležité sústrediť sa práve na dostatočné krytie v krízových situáciách. V praxi sa pri analýzach životných poistiek stretávam hlavne s poddimenzovaním poistenia invalidity, ktoré považujem za jedno z najdôležitejších krytí vôbec. Prečo? V prípade úmrtia jedného zo živiteľov rodiny, ten druhý môže pracovať. Príjem sa síce zníži, no v prípade, že zostane jeden na invalidnom dôchodku a je odkázaný iba na ten štátny a nemá prostriedky na opateru, ten druhý zvyčajne musí zostať doma a príde sa tak aj o príjem číslo dva v rodine a to už je krízová situácia, ktorá sa dá ľahšie preklenúť s dobre nastaveným krytím.

Na akú dobu je dobré sa poistiť ?

Jednoznačne na čo najdlhšiu. Všeobecne platí zásada, že čo najdlhšie, ako sa na jednotlivé riziká poistiť dá. Nakoľko si uzatvárame poistenie, kde hlavne pri pripoisteniach chorôb je dôležitý aj môj zdravotný stav, vek, tak spravidla čím som zdravší, mladší, tak aj poistenie mám lacnejšie a môžem ho mať dobre nadstavené celý život. Keď by som si ho uzatvoril napríklad na 10 rokov a stane sa mi niečo, tak už ma žiadna poisťovňa po 10 rokoch nepoistí, prípadne budem to mať za príplatok alebo s výlukou na niektoré pripoistenia. Samozrejme treba mať produkt flexibilný, aby sa časom v ňom dali robiť úpravy podľa životnej situácie klienta a vonkajších vplyvov.

Čo by v životnej poistke chýbať nemalo?

To je individuálne. Každý človek má iné potreby. Vždy je dôležité si prebrať najskôr súčasný stav klienta, potom čo ho čaká, aké má ciele, riziká, hovoríme tomu analýza. Na základe týchto zistení nadstaviť jednotlivé pripoistenia. Je predsa rozdiel či je to dieťa, mládenec bez záväzkov, bez dlhov alebo je to živiteľ rodiny s dvomi deťmi, s manželkou na materskej dovolenke a so stotisícovou hypotékou na krku ako sa ľudovo povie. Osobne považujem za 3 najdôležitejšie pripoistenia, ktoré by nemali chýbať v dobre nadstavenej rizikovej životnej poistke trvalé následky úrazu s čo najvyššou progresiou,poistenie kritických chorôb a invaliditu, teda invalidný dôchodok. To ostatné podľa analýzy nadstaviť a zvážiť či je potrebné alebo nie.

Do akej miery je pri poistení potrebné priznať zdravotný stav?

Určite neodporúčam neuviesť čo i len drobnosť do zdravotného dotazníka. Prečo? Lebo klient podpisuje zmluvu, ktorá má určité podmienky platné pre obe strany a jednou z nich, je prehlásenie o tom, že odpovedal pravdivo na všetky otázky, mimo iné týkajúce sa aj zdravotného stavu. Tu žiaľ väčšinou vzniká to, čomu sa hovorí zlá skúsenosť s poisťovňou. Skutočnosť je taká, že to je zanedbanie častokrát obhájené zo strany sprostredkovateľa, ktorý mávne rukou, to je nič poďme ďalej alebo je to pohodlnosť klienta zdokladovať skutkový stav. Ak je zle nadstavený vstup, tak prirodzene výstup nemôže byť dobrý. Preto si dajte vždy záležať na tom, aby v zmluve bolo uvedené všetko a doložte ku každej drobnosti čo treba, to čo poisťovňa pýta. Keď pôjde o plnenie v stovkách €, tak skúmanie nemusí byť také závažné, ak však pôjde o väčšie plnenie, tak pamätajte, že poisťovňa bude dôkladnejšie preverovať príčinu, lebo vždy je dôležitá príčina, nie dôsledok. Môže sa potom stať, že niečo nebude v zdravotnej karte, ale v zdravotných poisťovniach je zaevidované každé vyšetrenie.

Akému poradcovi dôverovať?

Ľudia majú tendenciu veriť každému, kto príde v obleku a pekne rozpráva. Nebolo by férové povedať, že hlavne vo veľkých sieťových firmách sú iba zlí sprostredkovatelia, že sú v bankách za prepážkou, lebo musia plniť plány, na pobočkách poisťovní, lebo robia iba pre jednu poisťovňu a nepovedia, že tá iná má dobré to a tamto. Všade je to o ľuďoch, no dôležité je mať niekoho, kto vám vie dať porovnania produktov viacerých poisťovní a ešte dôležitejšie, aby to bol človek, ktorý to robiť chce pre vás aj do budúcna. Kvalitná služba sa dokáže spoznať až keď je kvalitný následný servis, prirodzene však, ten významne ovplyvňuje dobre nadstavený vstup.